Vier tips bij de zoektocht naar beeldmateriaal
Beelden uitzoeken voor je website of voor social media… dat kan nog aardig lastig zijn! Soms heb je er zó een te pakken, andere keren heb je het internet al uren afgestruind en nog niets gevonden. Tenminste… niet iets waar je nou echt blij van wordt. Je brein zit intussen al wel vol met beelden, zodat je door de bomen het bos niet meer ziet. Om te voorkomen dat je van frustratie de handdoek in de ring gooit, vind je hier vier tips.
Tip 1
Maak vooraf een plan, denk na voordat je zomaar wat gaat rondkijken. Want – hoe leuk het misschien ook is – door al dat snuffelen word je alle kanten opgestuurd. Beelden zijn krachtig (daarom is het ook zo belangrijk om de juiste te kiezen!) en ze beïnvloeden je keuze. Besteed daarom eerst aandacht aan de branding van je bedrijf of merk voordat je gaat zoeken. Wat past daar goed bij? Wat zou jou over de streep halen als jij klant zou zijn? Let ook op het onderwerp waar de foto bij komt te staan. Welke voorwerpen, mensen, situaties, illustraties of kleuren passen daarbij? Maak eventueel een Seven Minutes Mindmap om je te helpen. Ga dan gericht op zoek.
Tip 2
Gebruik filters. Op bijna alle stockphoto sites kun je filters instellen. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een mooie banner voor bovenaan je site, stel dan een filter in met díe verhouding tussen de lengte en breedte (extreem liggend). Zo voorkom je dat je wordt afgeleid door allerlei beelden die toch niet passen in dat horizontale, panoramische formaat (vierkante of verticale foto’s missen hun doel, omdat ze te veel moeten worden bijgesneden). Zorg dat de beelden die je gebruikt bij elkaar passen wat stijl en uitstraling betreft. Gebruik je graag illustraties? Voer dát dan ook consequent door. Heb je een bepaald thema op je website, bijvoorbeeld architectuur, fruit, bergen of puppy's? Blijf daar dan bij. Een ander handig middel om je beelden consistent te krijgen, is filteren op kleur. Alle afbeeldingen vallen dan automatisch in hetzelfde kleurschema en je website ziet er top uit.
Tip 3
Modetrends! Ook vormgeving is mode-onderhevig. Dat vind je terug in lettertypes die in- en uit de gratie raken. Kleurenpaletten die hun opmars doen of juist weer verdwijnen. En de stijl van foto’s, die steeds weer verandert. Het gemiddeld niveau van beeldmateriaal op websites is de laatste jaren overigens flink gestegen, niet in de minste plaats door de kwaliteit van ‘eigen foto’s’. Een beetje smartphone maakt tegenwoordig al beelden van verbluffend goede kwaliteit. Gooi er een filter overheen en je hebt al snel een plaatje dat indruk maakt. Ideaal als je een webshop hebt en regelmatig nieuwe producten op je site wilt zetten. De belangrijkste trend van dit moment is het gebruik van foto’s met heldere, levendige kleuren. Moet je altijd met de trends meegaan? Nee! Blijf foto’s altijd goed toetsen aan jouw gewenste uitstraling.
Tip 4
Maak je communicatie-uiting persoonlijk. Hoe persoonlijker, hoe sterker je iemand betrekt bij je onderneming. Hoe vertaalt zich dat naar beeldmateriaal?
Als je foto’s zoekt voor bijvoorbeeld een e-mailing naar jouw klantenbestand, kijk dan eens of jouw klanten in groepen kunnen worden ingedeeld: segmentatie. Pas vervolgens het beeldmateriaal per segment aan. Verstuur naar elk segment een e-mailing met een foto of illustratie waarvan je denkt dat hij past bij het segment. Iets meer werk, maar wel meer resultaat!
Je kunt nog een stapje verder gaan door een zogenaamde A/B test te doen. Je verstuurt hetzelfde tekstbericht naar alle klanten binnen hetzelfde segment, maar deelt de groep in tweeën als het gaat om de foto: groep A ziet een andere foto dan groep B. Vervolgens bekijk je welk van de twee foto’s de beste respons oplevert. Zo weet je de volgende keer wat het meest aanspreekt.
En nu… go! Op zoek naar prachtig beeldmateriaal!
Monique Neven
Haal samen met Aliqua meer uit je business! Bel 06 171 064 68 voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.